Etiketter

, , , , , , , , , , , ,

Promenaderna hem från dagis på eftermiddagarna har blivit min dotters stund att ventilera sina tankar för mig. Frågor, funderingar och ibland riktiga ”snillen-spekulerar-moments” som får mig att både skratta och bli alldeles varm i hjärtat. Dagens konversation löd på detta sätt:

E: ”Mamma, man får inte somna när man åker i bilen? Eller hur?”
Jag: ”Jo, du får somna i bilen men pappa får inte somna eftersom han kör.”
E: ”Nej pappa får inte sova i bilen får då kan bilen krocka. Och så blir bilen trasig och pappa blir ledsen.”
Jag: ”Ja så är det…”
E: ”Får pappa sova i flygplanet då?”
Jag: ”Nej, han får inte somna i flygplanet heller.”
E: ”Men mamma, han flyger ju flygplanet uppe i himlen, där finns det ju inga bilar att krocka med!”
Jag: ”Nej men om han somnar när han flyger så kan flygplanet trilla ner från himlen…”
E: ”Jaha.. Ok. Och då kanske det trillar ner på bilen. Och så går den sönder. Och så blir han ledsen…”

Jag älskar de här pratstunderna med henne när hon verkligen funderar över saker Söta lilla varelse, dina tankar är så knasigt underbara och underbart knasiga

Häromdagen utspelade sig denna dialog mellan oss;

Jag: Gumman, vem är din bästa kompis?
E: Mamma, vet du…? Du och pappa förstås! Och kusin Ellen. Maximilian.. Jag älskar Maximilian! Moster Linda och Dan. Tilda och Alvin… Och Molly och Nione. Fast de är inte på dagis mer, för jag går in i en annan dörr nu…
Jag: Men alla barnen på din avdelning då? Är inte de dina kompisar?
E: Nej, de är bara barn… Inte kompisar. Jo kanske Arvid.. Okej mamma, förstår du? Du är min kompis, för jag älskar dig!

Älskade lilla Sparv, klart jag förstår

Jag avslutar med ytterligare en konversation som utspelade sig när jag duschade henne innan sängdags häromkvällen:

E: Mamma, vattnet är för kallt!
Jag: Nej det är inte kallt.
E: Mamma det är för VARMT!
Jag: Nej det är inte för varmt heller… Det är bra!
E: Mamma!! Jag vet inte vad det heter men det är INTE BRA!

Skönt att hon är så tydlig… Det visade sig att strålen var för hård, eftersom vi har ett sådant duschmunstycke som går att vrida i olika inställningar. Med lite mjukare stråle så var det mycket roligare att duscha.

Glöm inte att ta vara på stunderna med den person som får just dig att bli varm i själ och hjärta

// Mia

