Etiketter

, , , , , , , , , , , , , , ,

Natten till i fredags kom dottern in till vår säng, het som en braskamin. Jag trodde att febertermometern skulle brinna upp innan den stannade på 40,5 grader. Sedan följde ett dygn – ganska exakt – med feber kring 41 grader som bara sjönk till 39,5 med Alvedon.

Liten febrig skrutta som satt och frös vid frukostbordet med dubbla tjocktröjor och ”jätteont i hela huvudet”.

Jag tycker att det är ganska läskigt med så höga febertemperaturer men E var hyfsat glad, även om hon också var väldigt trött och hade påtagligt ont i huvudet. Hon ville stundvis titta på Mumin, stundvis bara ligga bredvid mig i soffan eller i sängen och vila.

Denna ställning var den mest vanliga under hela dagen. Här hade hon 40,7 grader i feber, hade precis fått Alvedon och ville ligga i vår säng och titta på tv.

Jag var väl egentligen inte så vansinnigt orolig eftersom jag såg att allmäntillståndet ändå var någorlunda ok. Hon levde på glass, kakor, vatten och saftsoppa den dagen.

Men så plötsligt – efter det där dygnet – vaknade hon på lördagen och var helt feberfri, pigg och symtomfri.
Ivrig på att leka med lera direkt efter frukosten…

Hon hade ingen huvudvärk längre men var lite extra trött på dagen..

Så vi valde att ändå åka till hennes farfar & farmor K som planerat. Där åt vi en fantastiskt god & trevlig middag på lördagkvällen (trots att E tyckte att det var lite knasigt att farfar hade lagt svampstuvning istället för sylt i pannkakorna till förrätten).

Farfar B-G i sitt esse vid spisen

Farmor K lägger det sista björnbäret på desserten

Vi satt uppe länge och E fick leka med sin kusin J som också var där med farbror N…

Vi vaknade upp till en skön höstsöndag på Dalarö. E fick åka med farfar på ”traktorn”.

Pappa Martin ville också åka traktor innan vi åkte hem…

… men vart tog E vägen?

Eftersom min man hade fyllt år på fredagen så bjöd vi hem min sida av familjen på söndageftermiddagen. E var fortfarande pigg & kry, så det var inga konstigheter att bjuda hem mormor & morfar samt moster L med familj.

Finaste tjejerna

Kusin A låg hos mormor och myste…

… och visade ett smakprov av sitt berömda temperament

E hade fått med sig en stor låda Lego hem från farfars förråd… Den blev en stor hit för alla barn – stora som små!

Under söndagkvällen började jag få ont i halsen. ”Grattis Mia, nu får du ringa och berätta för halva släkten att du kanske har smittat dem med din dotters baciller…” Halsontet övergick till feber och sprängande huvudvärk. Sån där huvudvärk som gör så ont att det känns som om tänderna ska lossna från kraniet. Jag sov i stort sett hela dagen igår, tittade på en film i soffan och pallrade mig iväg för att hämta E på dagis kring 16. Och min fantastiskt empatiska dotter satt hos mig i soffan hela kvällen tills pappa Martin kom hem… Hon klappade mig på huvudet, pussade mig på kinden, torkade mina tårar och sa flera gånger:

”Det blir bra mamma, du ska se att det blir bra.. Snart kommer pappa också och pussar på dig, då blir det bra…”

Allra sötaste lilla hjärta

Och här sitter jag nu. Efter drygt ett dygn med den där vansinniga huvudvärken och febern. Jag har sovit i stort sett hela dagen idag också. Men nu börjar jag faktiskt kunna titta ut genom fönstret utan att det känns som om huvudet ska gå sönder. Jag har fortfarande feber och är fortfarande mörbultad. Öm i huvudet och trött i kroppen. Och det knastrar i öronen när jag sväljer. Men det måste ju vara någon turbovariant av influensa som slog till så snabbt…? Eller?

// Mia

