Etiketter

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

I morse vaknade jag av mig själv före klockan åtta. En lördagsmorgon. Inte av ljudet från barnprogrammen på TV och inte av två små iskalla fötter som utan hämningar värmer sig mot min mage. Inte heller av försiktiga klappar på kinderna, pussar på näsan, fnitter och morgonmys. Visst, ok… Jag har fått sova en hel natt rakt igenom för första gången på väldigt länge men det känns ändå konstigt utan E som brukar komma in till oss på mornarna ♥ Vad hände med att kunna ta sovmorgon när man har möjligheten? Och varför saknar jag ljudet från ”Jake och Piraterna” på TV’n? Min man tog iallafall vara på möjligheten att sova, så han snarkade gott fram till elva.

Morgonmyset är ju faktiskt bland det bästa som finns!

E är nämligen ”utlånad” till sin morfar & mormor över helgen. Det blev liksom villkoret när jag ringde och frågade om de ville vara barnvakt den här lördagkvällen, eftersom Martin och jag är bjudna på 40-årsfest. Så pappa hämtade henne igår eftermiddag…

För att vara så liten så har hon väldigt mycket packning med sig när hon åker iväg över en helg. Den rosablommiga kabinväskan räcker liksom inte till när man behöver ha med sig kläder, ytterkläder, regnkläder, gummistövlar, pussel, böcker, filmer, ”dator” och åtta av de femton mjukiskompisarna från sängen. För självklart skulle både Vovven, filten, Nalle, Apan, ”Baggen Bä”, Snorkfröken, ”Lilla Musen” och Speldoselammet med. Jag väljer mina krig med henne just nu, så det blev en väska full med bara kompisar… Och det sista hon slängde ner i väskan med leksaker var sitt munspel. ”Mamma, jag ska spela munharmonika för mormor!” Munharmonika? Jag tror att vi har tittat för mycket på Mumintrollet… Snusmumriken spelar ju munharmonika.

Nu sitter jag och saknar henne – massor – samtidigt som jag njuter lite i smyg av tystnaden och känslan av att inte behöva tänka på så mycket annat än mig själv idag. Och lite på Martin förstås… Och på Sara, fina Sara, som snart fyller 40 och firar det med alla sina nära & kära i en hejdundrande fest ikväll. Jag är så glad och känner mig så priviligierad över att tillhöra den skaran. Men för stunden sitter jag och dricker kaffe och äter choklad. Fin choklad. God choklad med smak av salmiak… En underbar kombination av choklad och lakrits – det bästa av två världar.

Lyxlördagsgodis utan att någon frågar: ”Mamma vad är det här? Tycker jag om sån? Får jag smaka? Är det starkt? Är det salt? Är det surt? Nej jag vill inte smaka, måste jag smaka?”

Vad tyst det är…

// Mia

