Etiketter

, , , , , , ,

Jag brygger aldrig mindre än fyra koppar kaffe… för det var så min farmor lärde mig att brygga kaffe nån gång när jag var i sjuårsåldern och bodde i Märsta. Jag minns hennes ord som om de vore sagda igår:

”Mia, gör alltid minst 4 koppar kaffe. Även om du är ensam så går det alltid åt…”

Hon sa så många kloka saker, min farmor. Jag tror att det var där nånstans som mitt tycke och intresse för kaffe började gro, även om jag sedan inte började dricka det förrän jag var i vuxen ålder.

Så jag brygger i alla fall fyra koppar kaffe varje morgon när jag kommer hem efter att ha lämnat fröken E i skolan. Sedan sitter jag i soffan med mitt kaffe (och kanske en smörgås eller två) och bara njuter av tystnaden och sinnesron. Lille V sover alltid i barnvagnen en liten stund till, trots att jag försökt krångla av honom mössa och overall med allt vad det innebär av böjda ben och dubbelvikta små bebisarmar.. Men jag får alltså den där stunden i soffan helt själv.

Nu delar jag den stunden med er, för jag ville berätta om min farmor och att jag fortfarande tänker på henne precis varje gång som jag brygger kaffe – trots att det är minst 30 år sedan jag gick hennes kaffeskola hemma i köket i Märsta.

Ha en fin onsdag ☕

img_20170119_000006_513

